وسواس چیست؟ آیا قابل درمان است؟
نوشته شده توسط : mohammad satari

وسواس؛ کلمه‌ای که احتمالا زیاد به گوشتان خورده باشد. معمولا با شنیدن این کلمه یاد کسانی می افتیم که دائم در حال شستوشو و تمیزکاری هستند یا نسبت انجام کارهای خاصی حساسیت بیش از حد نشان میدهند و امثال آن. بله! این مثال‌ها هم مصداق بارز اختلال وسواس هستند اما باید بدانید که دامنه این اختلال گسترده تر است و با یک دسته بندی کلی میتوان این گستردگی را سامان بخشید. وسواس به صورت هاى مختلف بروز مى‏ كند و در بیمار مبتلاى به آن این موارد ملاحظه مى‏ شود: اجتناب؛ تكرار و مداومت؛ تردید؛ شك در عبادت؛ ترس؛ دقت و نظم افراطى؛ اجبار و الزام؛ احساس بن بست؛ عناد و لجاجت.

انواع و درمان

وسواس از آن دسته اختلالاتی است که دارای انواع مختلفی بوده که عبارتند از : وسواس فکری، وسواس عملی، وسواس ترس و وسواس الزام. برای آشنایی بیشتر با هر یک از این دسته‌ها اینجا را کلیک کنید. این دسته بندی کمک می‌کند تا علایم و ویژگی‌های بارز هر دسته از هم تفکیک شده و قابلیت تشخیص ابتدایی تسهیل شود. البته لازم به یادآوری است که تشخیص نهایی هر اختلال نیاز به علم و تسلط کامل بر موضوع داشته و بایستی توسط متخصص مربوطه انجام گردد.

حال که با این اختلال آشنا شدید ممکن است درصدد دانستن راهکارهای درمان وسواس قرار گرفته باشید. در واقع اولین مرحله از تغییر؛ شناخت است. حال که به این شناخت دست یافتیم باید به سراغ شناخت و پیاده‌سازی راه‌های تغییر و اصلاح بپردازیم. لاز به یادآوریست مشاوران و روانشناسان گزینه‌های پیشنهادی هستند که عموما در مواجهه با این نوع از مسائل معرفی می‌شوند. برای درمان وسواس روش‌ها و متدهای متنوعی پیشنهاد شده است. به عنوان مثال تغییر شرایط زندگی، ایجاد اشتغال و سرگرمی؛ زندگی در جمع‌های مختلف و ... نمونه‌هایی از این راهکارها هستند.

اگر به این موضوع علاقه دارید با ما همراه باشید.

 

 





:: برچسب‌ها: درمان وسواس ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: